See ei ole enam aprillinali, vaid täiesti reaalne ja südamlik nähtus, mis Tallinna tänavaid ning taksoturgu ilmestab. Punamusta sisuga veerandsada aastat vana Volga kannab IKS takso plafooni ning selle suurt, peenikest, ilma võimendita rooli keerab autoga ideaalselt kokku passiv stiilne härra Raivo Reinujaam.

„Taksot olen sõitnud juba vist 1993. aastast. Siis oli ka endal Volga, ent toona ei läinud see rahvale sugugi peale," meenutab Reinujaam, kuidas äsja nõukogude võimu alt vabanenud eestimaalased eelistasid vaba rahvana ikka rohkem romu-Mersudega asju ajada. „Nüüd läheb vana Volga rahvale päris hästi peale. Nädala sees on vaiksem, ent vahetusel helistavad pidulised pidevalt, teinekord tekib isegi järjekord."

Hall Volga sattus taksofirmasse juhuslikult ning ka Reinujaam sattus autoga sama juhuslikult kokku. Mees ja auto on üksteise jaoks justkui määratud ja sobivad valatult kokku. Ei ole härra enam esimeses nooruses ega ole ka taksot sõitev Volga mingi prillikivi, kus väljaspool pidupäeva piinlik istuda oleks.

Auto töötab täpselt nii palu kui tarvis. Kütust võtab 100 km läbimiseks küll vähemalt 15 liitrit, ent alguses võttis veel rohkemgi. Salongis on mõnus nostalgiline vana takso-Volga lõhn ning 2,48-liitrine mootor möirgab täpselt nii nagu lapsepõlves vanaisaga randa sõites.

Tallinnas taolisi vanu autosid taksodena rohkem käigus ei ole. Küll aga sõitvat üks analoogne ringi suvepealinnas Pärnus ning Võru tänavaid kaunistavat koguni veel põlvkond vanem eksemplar.

Pidevalt ähvardatakse ju taksondust kõikvõimalike piirangute ja regulatsioonidega. Küll tulevat direktiiv, mille kohaselt ei tohi taksoteenust osutada enam vanema kui kümme, teinekord isegi viis aastat vana sõidukiga. Rääkimata nõuetest turvapatjade, ABSi jms. olemasolu aadressil.

Seni, kuni taolisi seaduseid veel juurutatud pole, on Tallinnas selle Volga taksoga liigelda küll ülim rõõm. Uute ja uuemate taksode interjööridest ja sõidumugavusest tüdinenud klientidel tasuks kindlasti kasvõi värskenduse mõttes aeg-ajalt mõni ots Volgaga teha. Nende kogemusse, kelle elukäik ulatub otsapidi okupatsiooniaastatesse, lisandub veel mahe nostalgianoot.

Taksosõidule peavad mõlemad veteranid kenasti vastu. Mitmes ringi odomeetril juba läheb, ei oska Reinujaam öelda. Tehnilisi probleeme üldiselt pole, kuna autoasjanduses hästi orienteeruv sohver suudab tekkima kippuvad vead jooksvalt tuvastada.

Tallinnas tegutseb tänini Uues Maailmas ju ka Volga pood, kust kulumaterjalid jm reeglina soodsalt kätte saab. Korra läks küll veepump, mille pidi tellima suisa Moskvast, ent see on jäänud ka kõige karmimaks tagasilöögiks. Muheda taksojuhiga hall Volga GAZ-24 on üsna komplektne. See tähendab muu hulgas ka seda, et puudub parem küljepeegel, mida kompenseeritakse spetsiaalse ülilaia tahavaatepeegliga. Masin on täpselt sellises korras nagu need omal ajalgi nõukogude Tallinnas kliente teenindasid. See takso pakub tujutõstvat meenutusreisi, peaaegu ajas tagasi mineku kogemust.